2014. április 2., szerda

Magyarország, Budapest, a 4-es metró Keleti pályaudvari megállója és az új aluljáró, SzG3

Most egy kicsit rendhagyó beszámoló sorozatot indítok az útjára, ez a 4-es metró állomásairól, ill. felszíni létesítményeiről fog szólni. Ezt azért bontom szét állomásokra, mert szinte mindegyik más és más (mármint építészetileg), valamint a sok kép kezelhetetlen lenne.
Kezdjük a Baross téri "ideiglenes" végállomással. Ezt azért tettem idéző jelbe, mert a tervek szerint még menne kifelé vagy 3 megállót a Bosnyák térig, de szerintem ez soha nem fog elkészülni (vagy legalábbis az én életemben). Bár soha se mond, hogy soha (copyright by James Bond).
Budapest ezen pontja szenvedett talán a legtöbbet a metróépítésektől, végigélte a 2. és most a 4. metróvonal építését, nem irigyeltem ezért az itt lakókat. Az is csoda, hogy valamiként mégis működött a tér, pedig ez Budapest egyik legforgalmasabb csomópontja. Itt a Keleti pályaudvar, a legnagyobb személy forgalmú pályaudvar, ráadásul a nemzetközi vonatok zöme is itt landol. Most már 2 metróvonal is érint, a számtalan buszjáratról és a trolibuszokról nem is beszélve. Talán most egy időre fellélegezhetnek. Az aluljáró jól vezeti el a forgalmat, bár a stílusa nekem egy kicsit sematikus, itt nem érződik a metróvonal állomásait átható tervezői fantázia. Az viszont nagyon jó, hogy nagy áttört felületek vannak, a napfény és a levegő behatol az aluljáró szintjére. Esőben nem tudom hogy mennyire jó, vagy csúsznak-e a járólapok. A két metróvonalhoz két különböző, egymástól elég messze lévő lejáratokon lehet lejutni, de a metróvonalak egymás közötti átjárhatóságát minden olyan helyen megoldották, ahol 2-2 metróvonal találkozik. Itt szembesülünk azzal, hogy a nem belvárosi állomások viszonylag dísztelenek, szinte ipari jellegűek. Itt is ez van, az állomás egy nagy lyuk (ezt most nem pejoratív jelleggel mondtam), talán a beton kereszt támpilléreket mondhatnám valamiféle díszítő elemnek. Azt viszont szinte minden állomásnál (ha máshová nem, akkor a mozgólépcső rendszerhez) megoldották, hogy a napfény valahogyan lejuthasson. a mélyebb állomásoknál ez nehezebb volt, de a külső állomásoknál néhol a peron egy jó része is napfényben fürdik. A hatalmas belső terek, a fény bevezetése szerintem igen jó ötlet, lényegesen barátságosabbá teszi ezt a vonalat a többi metró vonalhoz képest. Ennél az állomásnál a színek még nem dominálnak, beton szürke az egész, bár a látszó betonfelületek igen szépre sikeredtek. A beszámolókban nem térek ki a 4-es metró politikai, gazdaságossági, az ember idegeire menő hosszú kivitelezés aspektusaira, ez nagyon messzire vezetne.
Megjegyzés: rajta voltam az első metrón, amelyik a Kelenföldi pályaudvarról indult délben, de a nagy tömeg miatt csak később fényképezte, hogy látni is lehessen valamit.


Vissza a főoldalra (katalógus)

Fotóalbum (az összes megálló egy albumban)

01./ a Keleti pályaudvar:


01./a: az új aluljáró:


















01./b: a metró állomás:


















Vissza a főoldalra (katalógus)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése